Kennissessie Eigenaarschap
Organisatieontwikkeling en digitalisering
Eigenaarschap gaat, wat ons betreft, vooral over het nemen (én geven) van verantwoordelijkheid. Over regie pakken waar nodig, maar ook bewust loslaten. Ruimte geven aan een ander, zodat diegene verantwoordelijkheid neemt. Het betekent intrinsiek voelen dat je zélf verantwoordelijk bent voor je eigen werk en ontwikkeling. Erkennen dat je iets goed of beter had kunnen doen en reflecteren.
Bij digitaliseringstrajecten spelen vaak vragen als: wie kiest het nieuwe ERP systeem? Wie ligt er wakker van als de energie labels niet kloppen? Wie is verantwoordelijk voor het goed gebruik van een applicatie? Wie is eigenaar van de data? Is er geen eigenaar? Dan is niemand verantwoordelijk. Eigenaarschap nemen betekent overigens niet per se: eindverantwoordelijk zijn voor de ‘inhoud’. Daar is data-eigenaarschap een goed voorbeeld van: veel medewerkers verwerken data, maar voor een bepaalde dataset benoem je één eigenaar. Hij/zij ‘claimt’ dan de rol als eerste aanspreekpunt. Hij/zij houdt zich dan actief bezig met het (doen) verbeteren en onderhouden van de datakwaliteit voor de specifieke dataset.
Hoe creëer je eigenaarschap?
Zowel op de ‘bovenstroom’ als op de ‘onderstroom’ kun je eigenaarschap bevorderen. Zijn de taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden expliciet benoemd in jouw organisatie (bovenstroom)? En wordt hier aandacht en opvolging aan gegeven? Bijvoorbeeld door te vragen: ‘hoe gaat het?’, ‘waar loop je tegenaan?’ en ‘wat heb je nodig?’ (onderstroom). En wat betekent het concreet: als ik ergens eigenaarschap van heb? In de praktijk zien we dat dit lastig is. Niet het stellen van de vraag, maar het beantwoorden van de vraag. Immers als je niet weet wat je mist, kan je ook niet zeggen wat je nodig hebt.
In onze kennissessie leer je onder meer aan welke knoppen je kunt draaien om eigenaarschap in jouw organisatie te bevorderen. Want uiteindelijk gaat het erom dat je met elkaar eigenaarschap neemt voor hoe je samen het werk doet en op welke manier je samen de missie en de visie van de organisatie vervult.
Wil jij ook, samen met managers van woningcorporaties, praktijkcasussen uitwisselen? Van elkaar leren en je netwerk verstevigen en verbreden?
Meer workshops
Workshop: gastvrijheid & klantgerichtheid
In een dagdeel nemen we je mee in de belangrijkste inzichten op het gebied van gastvrijheid en klantgerichtheid.
Projecten met kop, staart én effect
Wat betekent het eigenlijk werken in een project? Hoe richt je dat in de bestaande organisatie in? Welke methoden zijn er en wat zijn de voor- en nadelen?