Wijze lessen van oud-collega’s
door Caroline Post.
15 jaar Andersom is een mooi moment om eens samen met een aantal oud-collega’s terug te blikken. We spraken vier oud-collega’s en vroegen hen hoe zij terugkijken op hun tijd bij Andersom. Wat vonden zij de leukste opdracht(gever) en waarom? Wat hebben zij in de jaren als organisatieadviseur bij Andersom geleerd en wat laten we achter bij klanten?
Theo Gerritsen
Van 2007 tot 2018 organisatieadviseur bij Andersom, momenteel teamleider I&A bij woCom.
Leukste klant
Het is moeilijk om er één uit te kiezen: het waren er in al die jaren zo veel. Maar dan kies ik toch voor mijn allereerste klant: de Goorse Volkswoning (inmiddels gefuseerd en heet nu Viverion). Ik heb toen in korte tijd enorm veel geleerd, ik had een erg goede klik met de opdrachtgever en er werd veel gelachen. Daar kijk ik nog steeds op terug met een warm gevoel. Daarbij is het natuurlijk fijn als je later terug wordt gevraagd voor een vervolgopdracht. En dan zou ik haast Andersommer Leon vergeten. Leon werkte toen bij de Goorse Volkswoning en maakte kennis met Andersom en Andersom met Leon. Leon werd destijds geraakt door de Andersom-filosofie en werkt inmiddels bij Andersom.
Wat heb jij geleerd?
Om vooral te geloven in jezelf én in de ander. Daarnaast heb ik mijn vaardigheden als projectleider en adviseur verder kunnen ontwikkelen en geleerd dat je samen sterker staat en verder komt dan alleen.
Wat is het mooiste dat Andersom achterlaat bij haar klanten?
Sterkere mensen die zich hebben mogen ontwikkelen. Op het moment dat de organisatie sterk genoeg is en ze zonder Andersom verder kunnen, dan heb je het goed gedaan. Dat is wat Andersom onderscheidt wat mij betreft. Aandacht voor de mens, zonder het resultaat uit het oog te verliezen; dat zit diepgeworteld in het DNA van Andersom.
Coen Faessen
Van 2008 tot 2017 organisatieadviseur bij Andersom, momenteel HR–manager Hermes/ Connexxion.
Leukste opdracht
Dat was Brabant Wonen. Het gaat altijd om de match: de samenwerking met opdrachtgever en projectteam. Deze opdracht betrof de implementatie van Pharos, een project voor een langere periode waarin je echt de tijd hebt om een relatie op te bouwen. Een relatie kunnen opbouwen met je opdrachtgever bepaalt ook het succes van het project. De opdrachtgever was recht door zee en duidelijk, maar had zeer zeker ook oog voor de menselijke kant van het project.
Wat heb jij geleerd?
Het was een mooie tijd waarin ik veel kennis van en inzicht heb opgedaan over wat een project succesvol maakt. Wat ik nu in mijn huidige werk zie, is dat projecten vragen om tijd en aandacht. Dat kan soms naast het huidige werk maar vaak ook niet, dan overheerst toch de waan van de dag. Projecten hebben een projectleider en een opdrachtgever nodig. Daarnaast heb ik geleerd dat een project kans van slagen heeft als je het goed projectmatig aanpakt. Welke methode je ook gebruikt: besteed aandacht aan de gezamenlijke reis naar het einddoel. Er was een opdrachtgever die tegen eens mij zei: “Luister we maken een reis naar Amsterdam. Soms gaan we naar links en soms naar rechts en soms moeten we zelfs even terug, maar uiteindelijk komen we wel in Amsterdam. En dan kan het zijn dat we niet op tijd komen, dat is dan maar zo”.
Wat is het mooiste dat Andersom achterlaat bij haar klanten?
Het mooiste dat Andersom in mijn ogen achterlaat is de bewustwording van de medewerkers dat ze het heft in eigen handen kunnen nemen. Dat ze geleerd hebben van de aanpak van de adviseurs van Andersom en dat ze gegroeid zijn in hun eigen kennis en vaardigheden. Want Andersom doet het niet vóór jou maar doet het samen mét jou. Andersom haalt het beste uit de medewerkers.
Gerrit Jan Veldhuis
Van 2008 tot 2015 organisatieadviseur bij Andersom, momenteel manager softwareontwikkeling bij Vadain.
Leukste klant
Dat zijn er een aantal. Goedwonen Gemert begeleidde ik van selectie tot en met implementatie van het ERP en samen met de werkgroep hebben we echt iets neergezet. Zij waren leergierig en we hebben onszelf uiteindelijk overbodig gemaakt. Toen we weggingen, konden ze het zelf, dat is echt mooi om te zien. WonenBreburg heb ik ook geholpen met een implementatie. Enthousiaste mensen, prettige samenwerking, vertrouwen en een positieve benadering. Dan kun je een organisatie echt vooruithelpen! Tot slot Waterschap Peel & Maasvallei. Zij gingen zelf aan de slag met procesoptimalisatie en het kritisch kijken naar de processen. Wij faciliteerden daarbij en zetten mensen zelf aan het roer en ontwikkelden hen hierin. Een mooie klus om te doen!
Wat heb jij geleerd?
Dat het adviseurschap betekent dat je boven de materie moet staan maar wel met de voeten in de klei. Ik noem dat praktisch adviseurschap. Daarnaast bevestigde het mijn overtuiging dat een combinatie van professionaliteit en plezier belangrijk is. Een positieve werksfeer in een project is belangrijk omdat je lang met elkaar samenwerkt. Het vraagt professionaliteit maar zeker ook plezier.
Wat is het mooiste dat Andersom achterlaat bij haar klanten?
Zelfstandigheid bij mensen voor onderwerpen waarvan ze zelf niet weten dat ze het kunnen. Mensen in hun rol zetten, vertrouwen geven en zorgen voor verbinding. Andersom maakt zichzelf overbodig maar laat ontwikkelde medewerkers achter.
Olaf van de Rijdt
Van 2016 tot 2020 organisatieadviseur bij Andersom, momenteel manager Wonen bij Centrada.
Leukste klant
Wat een lastige vraag! Ik heb veel verschillende opdrachten en projecten gedaan in mijn tijd bij Andersom: trainingen, coaching, samenwerkingstrajecten, interim-manager. Toch kies ik dan voor Fien Wonen. Een (interim) opdracht waarin ik met de organisatie veel stappen kon zetten, mooie gesprekken voerde, samenwerkte met een Andersom collega én veel plezier had met de opdrachtgever. De ultieme opdracht was uiteindelijk de rol van interim-manager bij Centrada, vandaar ook mijn overstap.
Wat heb jij geleerd in jouw periode bij Andersom?
Om in een korte tijd een organisatie te doorgronden en in te zoomen op de essentie: wat is de werkelijke vraag (‘de vraag achter de vraag’)? De vele ervaringen, werkvormen en middelen gecombineerd met mijn eigen kwaliteiten hebben mij verder versterkt als adviseur. En tot slot; plezier hebben, jezelf zijn, elkaar aanvullen en gaan voor een opdracht; de gemene deler van Andersommers die ik elk team gun.
Wat is het mooiste dat Andersom achterlaat bij haar klanten?
Dat verschilt natuurlijk per klant en opdracht. Andersom zet iets in beweging met daarbij aandacht voor zowel de boven- als onderstroom. Ze sluiten aan bij dat wat er is en gaan daarmee mee verder, maken het concreet, persoonlijk en ze werken hiervoor samen met de organisatie.
Dat is ook waar ze in geloven: waarde toevoegen en een volgende stap zetten met de mensen in de organisatie.