Waarom wij Andersom heten
Bij de oprichting in 2006 hebben we ons adviesbureau de naam Andersom gegeven. Enerzijds omdat de mens, de ‘ander’, bij ons altijd centraal staat en anderzijds omdat het vooral mensen zijn die het resultaat van verandering bepalen, oftewel ‘de som’.
Daarnaast pakken we het ook graag ‘anders’ aan. Omdat het schrijven van de kortste blog ooit niet tot onze ambities behoort, lichten we dit graag nader toe.
Incognito bezoek
Minstens zo leuk om te vertellen is namelijk waarom we Andersom hebben opgericht. En wat een ‘verkleedpartij’ daarmee te maken had. Dat zit zo. Tot 2004 werkte een van de oprichters bij een van de vier grootste accountantskantoren van ons land (‘the big four’). Na de zoveelste implementatie, in het concrete geval bij een woningcorporatie, sprak hij samen met de medeoprichter een MT-lid aan over de vraag of alles naar tevredenheid was verlopen. Dat was het geval. Hun nieuwsgierigheid naar hoe alle betrokken medewerkers de implementatie hadden ervaren werd niet bevredigd. Op dat moment ontstond het idee om de klant op een later moment onverwacht ‘incognito’ te bezoeken.
‘Verkleedexperiment’
De daad werd bij het idee gevoegd en enige tijd later liepen twee heren, in spijkerbroek en trui, door de wandelgangen van de corporatie. Het traditionele kostuum bleef bewust thuis, omdat dit ongewenste afstand creëert Zonder die visuele drempel kwam er inderdaad gevraagd en ongevraagd veel feedback los. En die was beduidend minder positief. Er werd flink met het nieuwe systeem geworsteld en van een breed draagvlak was geen sprake. Geschrokken van de resultaten van dit ‘experiment’ en gedreven door een sterke mate van bevlogenheid en idealisme stond eigenlijk niets de stap naar een eigen adviesbureau in de weg.
Springlevend
Sindsdien zijn er bijna 16 jaar verstreken en is onze eigenzinnige benadering nog springlevend en voor veel organisaties van grote toegevoegde waarde. Sterker nog: we horen de laatste jaren steeds meer bureaus met eenzelfde geluid. Kennelijk waren we onze tijd vooruit, net als met het feit dat we al jaren zonder kantoor kunnen en mobiel werken voor ons al ver voor de pandemie tweede natuur was. Een half jaar geleden hebben we onze visie nog maar eens vertaald in een nieuwe slogan: ‘Als mensen verandering dragen, zorgt verandering voor succes. Dat is wat wij geloven, dat is wat wij doen.’
Geen one size fits all
En omdat nou eenmaal geen twee mensen hetzelfde zijn en organisaties ook allemaal verschillen, gaat in ons vakgebied de one-size-fits-all-vlieger niet op. Dat gebeurt al te vaak onder het motto ‘Als je alleen een hamer hebt, lijkt elk probleem op een spijker.’ Elk project verdient een eigen aanpak en elke medewerker de volle persoonlijke aandacht. Die benadering heeft ons al heel veel succesvolle trajecten en tevreden klanten (inclusief medewerkers!) opgeleverd. En op die manier zullen we nog lang aan de weg blijven timmeren. Met of zonder hamer.