Van A naar B: waarom digitale transformatie echt een reis is

Op het CorporatiePlein dat in september plaatsvond hebben we met Andersom onze visie op digitale transformatie gedeeld – en we hebben het letterlijk een vlucht gegeven! Een van de kernpunten in onze visie, is dat digitale transformatie een reis is. Geen eenvoudige rit, maar een vlucht die goed voorbereid moet worden, van de huidige situatie (punt A) naar de gewenste bestemming (punt B).

Een vluchtplan voor digitale verandering

Om dit inzichtelijk te maken, gebruikten we tijdens het event de metafoor van een vlucht. Bezoekers ontvingen een boarding pass, een symbolische uitnodiging om hun digitale transformatie te beginnen. Maar in plaats van zomaar in te stappen, benadrukten we het belang van een goed uitgestippeld vluchtplan. Net als een piloot moet je weten waar je naartoe wilt, welke obstakels je onderweg kunt tegenkomen, en hoe je zorgt dat de hele bemanning – oftewel je team – mee is. Zonder die voorbereiding wordt het een turbulente reis.

Het vergeten van de passagiers

We spraken veel mensen, van ICT-managers tot bestuurders, die zeiden dat hun organisatie wel een vlucht had gepland, maar halverwege bleek dat ze eigenlijk geen (of in ieder geval veel te weinig) aandacht hadden besteed aan de “passagiers”. Hun medewerkers – de echte sleutel tot succes – voelden zich niet betrokken of klaar voor de verandering. Daardoor landt je project niet op de gewenste bestemming.

Dit is waar Andersom het verschil maakt. Bij ons draait alles om het begrijpen van de menselijke factor in digitale transformatie. Een nieuw systeem aanschaffen en technisch implementeren is de bovenstroom: het zichtbare, technische deel. Maar de onderstroom – gedragsverandering, adoptie, en eigenaarschap – is minstens zo belangrijk. Zonder die onderstroom blijft je vlucht hangen, hoe geavanceerd je vliegtuig ook is.

Het gesprek over gedragsverandering

Ook de inhoud van de kennissessies die Arthur Frieser gaf, sloot hier perfect op aan. Hij vergeleek de reis van digitale transformatie met en vlucht waarbij er voor de crew de noodzaak is om zorgvuldig aandacht te besteden aan diegenen die de de reis maken. Ofwel de medewerkers die de verandering ondergaan en moeten dragen.  Zonder hun volledige commitment kan zelfs het beste systeem niet optimaal worden ingezet. Dat bleek ook uit reacties achteraf: “We focusten te veel op de ICT, maar hebben aan de gedragskant nauwelijks aandacht besteed,” was een veelgehoorde opmerking. Dat is precies waar het vaak misgaat: je plant een vlucht, maar houdt geen rekening met de bemanning en de passagiers.

Continu bijsturen voor succes

Het mooie aan deze analogie is dat het laat zien dat transformatie geen eenmalig proces is. Net als bij elke vlucht moet je constant bijsturen, reageren op veranderende omstandigheden en ervoor zorgen dat iedereen aan boord blijft. Verandering is een dynamisch proces; je kunt niet zonder duidelijke visie opstijgen en hopen dat je vanzelf op je bestemming aankomt. Meer weten?

Klaar voor de volgende reis?

Na dit succesvolle event denken we bij Andersom alweer aan de volgende stap. Hoe kunnen we nog meer organisaties helpen om hun reis succesvol te voltooien? Onze boodschap blijft dezelfde: focus niet alleen op het technische deel, maar ook op de menselijke kant van de transformatie. Anders land je misschien wel, maar waarschijnlijk niet op de plek waar je wilt zijn.

Kom aan boord!

Wil je zelf aan boord stappen van je digitale transformatie? Informeer naar ons vluchtplan en ontdek hoe jij je organisatie fit to fly maakt. Of vraag ons om een boarding pass, zodat we samen je route kunnen uitstippelen van A naar B. Klaar om te vertrekken? Neem dan contact met ons op en start je reis vandaag nog!