De mens centraal zetten? Dat zegt toch iedereen, maar gebeurt het ook echt?
De mens echt centraal zetten, hoe doe je dat eigenlijk? Want zéggen dat je dit doet is wel wat anders dan deze belofte dag in dag uit naleven. De mens centraal zetten, dat is de essentie van Andersom. Maar we realiseren ons dat iederéén dit zegt. Net als de bedrijven die roepen dat ze de klant centraal zetten. Hoe wij dit niet alleen zeggen maar ook doen? Je leest er alles over in ons blog van deze week.
Bewustzijn is de start van blijvende verandering
Het begint met bewustzijn aan onze kant. Want een project, zoals bijvoorbeeld een systeem implementatie, is pas geslaagd als de mensen in het bedrijf of de organisatie het écht hebben omarmd. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer de opdrachtgever kan zeggen dat het project niet alleen is opgeleverd, maar ook dat de beheerorganisatie steady staat. En dat is, in onze beleving, pas het geval als mensen er op een fatsoenlijke manier mee willen en kunnen werken. Een systeem implementeren is geen doel op zich. Het systeem moet iets bijdragen, bijvoorbeeld aan het realiseren van de doelen van de organisatie, of aan het bijdragen van een betere informatievoorziening. Dat kan alleen maar als medewerkers het systeem goed gebruiken….
Willen en kunnen: een gouden combi
Merk op dat we de woorden ‘willen’ en ‘kunnen’ schrijven. Want dat zijn twee verschillende dingen. ‘Kunnen’ gaat over vaardigheden. Dat kan je trainen. Als medewerkers training of begeleiding nodig hebben, dan zorgen we ervoor dat dit er komt. Als het over ‘willen’ gaat, dan hebben we het over gedrag. Wat er dan vaak gebeurt is dat er vooral wordt geprobeerd om te overtuigen of te verleiden.
Op zich is daar niets mis mee, maar dat werkt verderop in een traject pas. Medewerkers moeten eerst doorleven wat ze moeten loslaten, wat het verlies is. Waar moeten ze afscheid van nemen? Pas als die fase doorlopen is kunnen we met elkaar vooruit kijken. Dat is de eerste randvoorwaarde om medewerkers te helpen in het willen omarmen van bijvoorbeeld een nieuwe strategie, een nieuwe werkwijze of een nieuw systeem.
Een naadloze samenwerking tussen ‘kunnen’ en ‘willen’ bereik je bovendien alleen als je mensen bewust voor een verandering laat kiezen. En dat gebeurt alleen als je goed kijkt naar het type mens waar je mee te maken hebt. Door te onderzoeken, te luisteren en stil te staan zien we als Andersommers wat voor soort handreiking we kunnen doen om een bepaalde situatie te verbeteren.
De belangrijke boven- en onderstroom
En we besteden aandacht aan de bovenstroom: aan al datgene wat op de inhoud in het project moet gebeuren. Van training tot planning. Ook besteden we aandacht aan de onderstroom: het managen van de verandering door het gericht en stap voor stap bezig zijn met gevoelens en gedrag. Meer informatie over het model dat hieraan ten grondslag ligt vind je hier.
Samenwerken als synoniem voor plezier
Door op die manier naar een team te kijken en met elkaar aan de slag te gaan kan samenwerken met mensen veel wederzijds plezier opleveren. Dan verandert inspanning in ontspanning. Terwijl er tegelijkertijd fantástische resultaten behaald worden. Hoe zo’n verandering verloopt? Het start met in beweging komen waarbij je een vijftal fasen van gedrag gaat doorlopen. Getriggerd? Nog even doorlezen? Bekijk hier de vijf fasen van gedrag die in élk veranderproces voorkomen. En wil je daarna tóch nog even sparren met een professional die van wanten weet? We zijn er voor je.