15 jaar Andersom
door Arthur Frieser.
In 2021 bestaat Andersom alweer 15 jaar. Samen met twee compagnons liep ik op 13 maart 2006 een notariskantoor in Thorn, een mooi wit dorp in Limburg. Op dat moment werd de oprichtingsakte van Andersom BV getekend: we gingen met zijn drieën bouwen aan een nieuwe adviespraktijk voor woningcorporaties.
De wereld zag er toen nog heel anders uit. Ik herinner me nog dat een collega ergens in 2007 mij zijn nieuwe gadget liet zien: een iPhone. Iets met icoontjes en swipen. En ik was nog helemaal happy met mijn Nokia 6210. Maar ook privé; mijn zoon werd dat jaar geboren. Nu is het een flinke vent van 15 die al boven mij uittorent (alhoewel dat niet heel moeilijk schijnt te zijn ;-)).
Waarom Andersom?
Aan visie geen gebrek: oprechte aandacht voor mensen, voortdurend de antenne richten op wat mensen nodig hebben. De systemen doen het wel, nu de mensen nog. Daar gaat het om. Mensen bepalen het resultaat. We liepen naar buiten als trotse ondernemers en eigenaren van Andersom BV. Focus op de mens, de ander is wat we echt wilden doen. Want de mensen bepalen het resultaat (de som). Kortom: het werkt Andersom!
In de jaren daarna kenden we voor- en tegenspoed. We werden steeds meer een echt bedrijf: onze eerste medewerker kwam in loondienst en we breidden ons team organisch uit. Langzaamaan creëerden we ons eigen netwerk, imago en bouwden we aan ons team en het bedrijf.
Steeds vaker kwamen we tot het inzicht dat wat we deden (mensen verbinden met wat hen werd aangereikt) niet alleen over IT ging. We verdiepten ons in instrumenten die helpen bij organisatieontwikkeling en bij veranderprocessen zoals appreciative inquiry, MBTI, Enneagram, Management Drives, Systemisch transitiemanagement en nog veel meer. Ook ontwikkelden we ons door gebruik te maken van methodieken als Lean en Scrum. Het heeft ons gebracht tot waar we nu zijn. Een team van professionals die intrinsiek gemotiveerd zijn om medewerkers, zichzelf én elkaar te ontwikkelen. Adviseurs, coaches en interimmanagers op het terrein van informatiemanagement én organisatieverandering. En we vormden om ons heen een netwerk van professionals waar we mee samenwerken als de situatie daarom vraagt.
Café Andersom
In opdrachten waar we woningcorporaties hielpen bij het digitaliseren van de dienstverlening kwamen we er heel snel achter dat ook hier niet de techniek, maar de medewerkers bepalend zijn in de klantgerichtheid van organisaties. Het dreef ons naar het ontwikkelen van een eigen visie op gastvrijheid en dienstverlening. We ontwikkelden onze eigen benadering, op basis van ons honingraatmodel: Café Andersom. Dit vanuit de gedachte dat je je in een café echt thuis en welkom voelt.
Vieren
Het 10–jarig bestaan van Andersom vierden we uitbundig met veel gasten. Dat past (ons) nu niet. Dus doen we dat anders. We zijn er trots op dat we meer dan 100 corporaties, zorgorganisaties, gemeenten en andere publieke organisaties hebben mogen helpen op het gebied van informatiemanagement, dienstverlening en/of organisatieontwikkeling.
Andersom ontwikkelt zich, teamleden komen en gaan, maar één ding blijft. Wij zullen altijd oprecht, in verbinding en met betrokkenheid werken aan jouw vraagstukken met medewerkers in jouw organisatie.