Ik ga op reis en neem mee terug
De zomer is begonnen en het zonnetje laat zich al van zijn beste kant zien. Om mij heen gaan de eerste collega’s en vrienden genieten van hun vakantie. Bij uitstek een moment om de gastvrijheid in eigen land of over de grenzen heen te ervaren.
In mijn werk begeleid ik organisaties in hun ontwikkeling naar een meer klantgerichte en gastvrije organisatie. Wat maakt nu dat jij gastvrijheid ervaart? Volgens mij gaat het om het totaal plaatje waarin mensen altijd weer het verschil maken. Vaak wordt gedacht dat het optimaliseren van de dienstverlening een flink budget vraagt maar het zijn juist de kleine dingen die ertoe doen. Het bieden van een positieve klantbeleving zit vooral in medewerkers. Het gaat om de wil en het activeren daarvan. Veel investeringen in euro’s zijn daarvoor niet nodig.
Het vraagt allereerst om een heldere en gedragen visie. Wat vinden onze klanten belangrijk en hoe willen wij dat de klant zich voelt na contact met onze organisatie? Maar met alleen een stip op de horizon ben je er niet. De vertaling naar de organisatie en de praktijk is essentieel. Wil je dat klanten zich echt welkom voelen, dan raakt het de gehele organisatie. Het vraagt om optimale samenwerking en een integrale aanpak.
Werken aan een betere dienstverlening levert veel op. Niet alleen draagt het bij aan de klanttevredenheid. Maar vermindert het de faalkosten en bovenal draagt het bij aan het werkplezier van medewerkers.
Voor diegene die nog van een vakantie gaan genieten: veel plezier en ik ben benieuwd welke ervaringen jij mee terug neemt!
Claudia Pasanea
Ps. Meer weten over hoe we jouw organisatie kunnen helpen meer klantgericht te worden en hoe we gastvrijheid bij jouw collega’s naar boven kunnen halen? Neem dan contact op met een van de adviseurs van Andersom.